Sök:

Sökresultat:

272 Uppsatser om Skriftligt omdöme - Sida 1 av 19

Information om IV genom praktiskt och skriftligt arbete

En informationsfilm om IVbf och ett skriftligt arbete om IV och om hur man kan gÄ tillvÀga för att göra en informationsfilm.

Bedömning av förstÄelse - hur man kan bedöma förstÄelse med ett skriftligt prov

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur man kan bedöma naturvetenskaplig förstÄelse med hjÀlp av ett skriftligt prov samt hur elever ser pÄ prov som mÀter förstÄelse. Med detta arbete vill vi fördjupa vÄra kunskaper i hur vÀl elever visar förstÄelse för Àmnet nÀr man anvÀnder sig av förstÄelsefrÄgor vid prov. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi utformat ett prov som tre klasser i Är 8 har fÄtt skriva. Dessutom har samma elever fÄtt svara pÄ frÄgor om attityder till provet i en enkÀt. Vi har funnit att om man skall bedöma förstÄelse med ett skriftligt prov krÀvs det att förstÄelse genomsyrar hela undervisningen och att eleverna vet pÄ förhand vad som förvÀntas av dem.

Dokumentation : Bli styrd eller styra?

Dokumentation handlar om att skriftligt stödja eleverna i deras kunskapsutveckling samt sociala utveckling, dÄ den bland annat synliggör styrkor och svagheter hos eleverna. Denna studie kommer att behandla de problem som lÀrare och rektorer upplever i samband med dokumentation av elever..

Skatteverkets skriftliga bemötande : En fallstudie av ett bra skriftligt bemötande i momsbeslut

Den hÀr studien undersöker om nÀrvaron av nÄgra utvalda textdrag i tre omskrivna textversioner har betydelse för hur vÀl mottagarna kÀnner sig bemötta, jÀmfört med i tre momsbeslut frÄn Skatteverket dÀr dessa textdrag saknas. Syftet med studien Àr att studera om myndighetsmakt gÄr att förena med ett bra skriftligt bemötande. Studien har genomförts genom intervjuer dÀr informanterna, tre företagare och tre skattetjÀnstemÀn, fick ta stÀllning till originaltexten frÄn Skatteverket och en omskriven textversion. Intervjuerna har analyserats med hjÀlp av Hellspong och Ledins analysmodell pÄ interpersonell och ideationell nivÄ.  Resultatet visar att bÄde företagarna och skattetjÀnstemÀnnen pekar ut de utvalda textdragen (direkt tilltal, dialog, förstÄelse för mottagarens situation, förklara beslutet pedagogiskt och be om ursÀkt om nÄgot blivit fel) som betydelsefulla för ett bra bemötande.

MiljömÀrkningar - en kvalitetssÀkring? : En studie om kvalité, kontroll av kriterier samt hjÀlp av marknadsföring gentemot miljömÀrkningar inom ekoturism i Sverige.

Studiens syfte var att undersöka och analysera pedagogers erfarenheter av en skriftligutformad plan för att motverka diskriminering och krÀnkande behandling i förskolan. Det Àren kvalitativ studie som bygger pÄ intervjuer med pedagoger pÄ förskolor.FrÄgestÀllningarna som lÄg till grund för studien var: Hur upplever pedagogerna processenkring utformandet av den skriftligt utformade planen för att motverka diskriminering ochkrÀnkande handling? Hur beskriver pedagogerna den skriftligt utformade planens anvÀndningi arbetet att motverka diskriminering och krÀnkande handling? Vilka utvecklingsmöjligheterser pedagogerna kring den skriftligt utformade planen som verktyg i arbetet att motverkadiskriminering och krÀnkande handling?Resultatet i studien visar bland annat att pedagogerna upplever processen kring utformandetav planen som svÄr dÄ det till exempel var svÄrt att fÄ tag i information. AnvÀndningen avplanen beskriver pedagogerna som en punkt pÄ dagordningen, de tycker att den anvÀndssamtidigt som den upplevs mer som en pappersprodukt Àn som ett innehÄllsförankratdokument. NÀr det gÀller utvecklingsmöjligheter kring planen ger pedagogerna uttryck för attde sjÀlva behöver mer kunskap i Àmnet och planen behöver pÄ olika sÀtt implementeras meri verksamheten..

Guld : Det inre rummet

Arbetet innehÄller en skriftligt och gestaltande del.

Med munnen eller pennan: en studie av skillnaden mellan
skriftlig och muntlig uttryckt kunskap för ett
naturvetenskapligt lÀrandeobjekt

Syftet med denna studie var att ta reda pĂ„ skillnaderna i elevernas kunskap beroende pĂ„ om de fick visa den skriftligt eller muntligt. Ämnet valdes för att synliggöra en mycket central del i lĂ€rarens roll i skolan, d.v.s. bedömning. Bedömningen av elever kan innebĂ€ra svĂ„righeter och orĂ€ttvisor. Genom att ta reda pĂ„ om det finns skillnader i elevernas kunskaper beroende pĂ„ bedömningsform, kan jag skapa bĂ€ttre förutsĂ€ttningar för en rĂ€ttvis bedömning i min kommande lĂ€rarprofession.

Pedagogers erfarenheter av en skriftlig utformad plan för att motverka diskriminering och krÀnkande behandling i förskolan

Studiens syfte var att undersöka och analysera pedagogers erfarenheter av en skriftligutformad plan för att motverka diskriminering och krÀnkande behandling i förskolan. Det Àren kvalitativ studie som bygger pÄ intervjuer med pedagoger pÄ förskolor.FrÄgestÀllningarna som lÄg till grund för studien var: Hur upplever pedagogerna processenkring utformandet av den skriftligt utformade planen för att motverka diskriminering ochkrÀnkande handling? Hur beskriver pedagogerna den skriftligt utformade planens anvÀndningi arbetet att motverka diskriminering och krÀnkande handling? Vilka utvecklingsmöjligheterser pedagogerna kring den skriftligt utformade planen som verktyg i arbetet att motverkadiskriminering och krÀnkande handling?Resultatet i studien visar bland annat att pedagogerna upplever processen kring utformandetav planen som svÄr dÄ det till exempel var svÄrt att fÄ tag i information. AnvÀndningen avplanen beskriver pedagogerna som en punkt pÄ dagordningen, de tycker att den anvÀndssamtidigt som den upplevs mer som en pappersprodukt Àn som ett innehÄllsförankratdokument. NÀr det gÀller utvecklingsmöjligheter kring planen ger pedagogerna uttryck för attde sjÀlva behöver mer kunskap i Àmnet och planen behöver pÄ olika sÀtt implementeras meri verksamheten..

Att sÀtta kunskap pÄ prÀnt : kan ekologisk förstÄelse testas med hjÀlp av skriftliga prov?

FörstÄelse för ekologiska fenomen Àr avgörande, bÄde för att ungdomar ska fÄ insikt i vÀrlden de lever i, och för att undervisningen ska uppnÄ de mÄl som satts upp av skolverket. Syftet med denna studie var att undersöka möjligheterna att testa sÄdan förstÄelse med hjÀlp av ett skriftligt prov. I fem gymnasieklasser fick 109 elever svara pÄ provfrÄgor av faktatyp och förstÄelsetyp. Resultaten visar att eleverna tyckte bÀttre om faktafrÄgorna Àn förstÄelsefrÄgorna. Ytterst fÄ elever kunde dock anvÀnda sina faktakunskaper till att lösa ett problem kring fotosyntesen.

Skriftlig patientinformation i GĂ€vleborgs Landsting

UtgÄngspunkten för denna deskriptiva studie var att kunna ge en inblick i vilken syn verksamhetschefer och sjuksköterskor inom GÀvleborgs Landsting har pÄ befintligt skriftligt patientinformationsmaterial samt vilket behov de ser av skriftligt informations material.  I samband med detta skulle verksamhetschefer och sjuksköterskor kunna uttrycka vilken form av samarbete som önskas med Informationsenheten pÄ GÀvleborgs Landsting. Som datainsamlingsmetoden för denna studie valdes en intervju.  Enligt resultat frÄn fem olika intervjuerna med verksamhetschefer och sjuksköterskor Àr de flesta nöjda med materialet de har tillgÄng till. Det som fattas producerar de sjÀlva eller fÄr de via andra kanaler sÄ som lÀkemedelsföretag, patientföreningar och Internet. NÄgra utvecklingsförslag kom fram. Informanterna sÄg frÀmst behov av mer skriftlig information kring operationsmetoder och eftervÄrd.

BEDÖMNINGSFORMER I MATEMATIK I GRUNDSKOLANS ÅR 9 : En kvantitativ studie om elevers och lĂ€rares uppfattningar om olika bedömningsformer, samt deras pĂ„verkan pĂ„ betyget

Syftet med studien var att undersöka elevers och lÀrares uppfattningar, samt elevers Äsikter om olika bedömningsformer med summativa intentioner i Àmnet matematik i Är 9. Syftet var ocksÄ att undersöka uppfattningarna och Äsikterna kring bedömningsformernas pÄverkan pÄ betyget, samt hur bra insikt de deltagande lÀrarna hade om elevernas Äsikter. Studien genomfördes med kvantitativ metod, dÀr 109 elever och 5 lÀrare frÄn tvÄ skolor besvarade ett frÄgeformulÀr, till största delen bestÄende av flervalsfrÄgor. Resultatet visade att skriftligt prov och skriftligt inlÀmningsarbete var de bedömningsformer som förekom enligt eleverna, medan lÀrarna ansÄg att det ocksÄ förekom andra bedömningsformer. Skriftligt prov var ocksÄ den bedömningsform som pÄverkade betyget mest enligt eleverna, medan lÀrarna uppgav att flera bedömningsformer pÄverkade lika mycket.

Skriftligt omdöme : Bedömning med omdöme

Den 15 juli 2008 infördes individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen i svenska skolan. Det innebÀr att lÀraren vid utvecklingssamtalen ska lÀmna skriftlig information om elevens kunskapsutveckling i förhÄllande till de nationella mÄlen i alla Àmnen eleven undervisas i. Med skriftlig information menas Iup med skriftliga omdömen.Den hÀr kvalitativa litteraturstudien belyser hur skriftliga omdömen och bedömning uttrycks i statliga styrdokument och i litteraturen. Resultaten frÄn studien lyfter bland annat fram styrdokumentens ökade krav pÄ skolans samarbete med hemmen och elevens ökade ansvar för sin egen kunskapsutveckling.Forskningen visar hur viktigt det Àr att lÀrare skriver omdömen kopplade till de nationella kunskapskraven och att de skriftliga omdömena formuleras med kunskap om bedömningens betydelse för bÄde lÀrare och elev. Tydliga kriterier av vad som bedöms gör det ocksÄ tydligt vad som inte bedöms.

Smakskolan som lÀrandemodell - en utvÀrdering av pedagogers upplevelser av sapere-metoden

I det hÀr arbetet har GastroNovums projekt Smakskolan som bygger pÄ sapere-metoden utvÀrderats. Projektet strÀckte sig över tvÄ terminer dÀr tvÄ klasser pÄ en skola i HÀssleholms kommun deltog. Projektet startade nÀr eleverna gick vÄrterminen i skolÄr ett och avslutades nÀr de gick höstterminen i skolÄr tvÄ. Ordet sapere betyder att smaka och att kunna. Att hitta rÀtt ord för att beskriva hur nÄgot smakar, luktar eller kÀnns Àr inte lÀtt, det Àr bland annat detta som sapere-metoden handlar om och vill lÀra ut.

Vart Àr jag pÄ vÀg? : om idrottslÀrares arbete med lÀrandemÄl, framgÄngskriterier och feedback

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar och förestÀllningar om bedömningsredskap och strategier, i synnerhet feedback samt hur lÀrare skapar förstÄelse för förvÀntade lÀrandemÄl och framgÄngskriterier.- Hur arbetar lÀrarna med att skapa förstÄelse för förvÀntade lÀrandemÄl samt hur förmedlar de framgÄngskriterier till eleverna?- Hur arbetar lÀrarna med feedback i sin undervisning?MetodStudien Àr grundad pÄ kvalitativ metod som datainsamlingsmetod och min studie kommer dÀrför att baseras pÄ kvalitativa intervjuer. Urvalet bestod av fem idrottslÀrare verksamma pÄ grundskolor i Stockholm med omnejd. Intervjuerna genomfördes pÄ respektive lÀrares arbetsplats och spelades in med hjÀlp ljudupptagning frÄn en mobiltelefon. DÀrefter transkriberades intervjuerna ordagrant för vidare analys.Resultat och slutsatsStudien visar att inte alla lÀrare arbetar med att skapa förstÄelse för förvÀntade lÀrandemÄl samt att förmedlandet av lÀrandemÄl sker i mindre eller större utstrÀckning beroende pÄ Ärskurser och moment.

En stor del av mikroföretagen fÄr inget revisions-PM : En studie om revisions-PM:ets funktion i Àgarledda mikroföretag

Revisionsplikten omfattar mÄnga företag i Sverige. GrÀnsen för vilka som omfattas gÄr nÀr företaget uppfyller tvÄ av tre grÀnsvÀrden i de senaste tvÄ Ärens redovisningar; Fler Àn tre anstÀllda i medeltal, mer Àn tre miljoner i nettoomsÀttning eller mer Àn 1,5 miljoner i balansomslutning. Företag som inte omfattas kan sjÀlva vÀlja om de vill ha revision. Det finns argument som talar för att revisionsplikten utgör en ekonomisk och administrativ börda för smÄ företag, och att nyttan knappast överstiger kostnaden. Flera lÀnder i Europa har valt att avskaffa revisionen för de flesta mindre företag genom att höja grÀnsvÀrdena, och det Àr troligt att Sverige följer samma trend.Revisorn Àr skyldig enligt lagen att lÀmna tips och rÄd i samband med revisionen som kan leda till en bÀttre redovisning och effektivare rutiner inom företaget, sÄ att felaktigheter undviks i framtiden.

1 NĂ€sta sida ->